W temacie szybkiej kolei mamy do czynienia z pewnym chaosem informacyjnym, ze strony rządu wychodzą różne grafiki, jedne wyglądają korzystniej dla Bydgoszczy inne mniej. Głos w tej sprawie zabrał w czwartek wojewoda Michał Sztybel który poinformował, że jesienią z marszałkiem województwa Piotrem Całbeckim w tej sprawie będą przeprowadzone konsultacje społeczne, na których w szczególności ma być eksponowany głos samorządu.
Wojewoda Michał Sztybel na czwartkowej konferencji prasowej nawiązał do ubiegłotygodniowej konferencji z udziałem byłego ministra Marcina Horały, który zbierał podpisy za utrzymaniem koncepcji poprzedniego rządu – Chciałbym państwu przekazać, że de facto zbierają podpisy pod tym, aby wrócił szkodliwy projekt dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego – wskazał wojewoda Michał Sztybel – Województwo Kujawsko-Pomorskie w planach kolei dużych prędkości zostało ujęte marginalnie, w postaci jednej szprychy przez Grudziądz.
Odpowiedzią na plany byłego rządu jest deklaracja podpisana w marcu w Urzędzie Marszałkowskim, gdzie parlamentarzyści, samorządowcy oraz szereg organizacji społecznych zarekomendowali budowę szybkiej kolei z Warszawy przez Włocławek i Toruń do Bydgoszczy, a następnie do Szczecina. Póki co w planach jakie się pojawiały szybkiej nitki Bydgoszcz – Szczecin nie ma – Rozmawiałem dzisiaj z marszałkiem Piotrem Całbeckim. Wspólnie z panem marszałkiem zapraszam panów ministrów (od redakcji: byłych ministrów Horałe i Schreibera) na konsultacje tego przedstawionego projektu – mówił wojewoda.
Przedstawiciel rządu w terenie przedstawił grafikę, która wskazuje, że nowy rząd planuje skomunikować Toruń z Warszawą w 100 minut – Siłą rzeczy nie będzie to 100 minut – Bydgoszcz jest dalej od Torunia i będzie to stokilkanaście, ale będzie to ten sam standard – wskazuje wojewoda Michał Sztybel. Słyszymy, że są to zamiary na 2030 rok, patrząc jednak na zaplanowane do 2030 roku, to w tej perspektywie nie ma szans na takie czasy, mówimy zatem bardziej o latach 2030-2040, poprzedni rząd zresztą także nie planował tego przed 2030 rokiem.
Przed tygodniem wiceminister infrastruktury Malepszak przedstawił kolejne grafiki z planami na lata 2040+, były one bliższe wizji ministra Horały, bowiem zakładały budowę szybkiej linii CPK – Trójmiasto omijające Bydgoszcz i Toruń, o które zapytaliśmy wojewodę – Trwają prace studyjne na bardzo wstępnym etapie dotyczące tego to co dalej, bo każde państwo tego typu dokumenty tworzy i oczywiście one będą w formie formalnej, to na pewno z panem marszałkiem będziemy zabierali głos i pracowali, aby były one jak najkorzystniejsze – odpowiedział.