Poseł w interpelacji skarży się, że linia kolejowa może mieć zbyt duże parametry



Obecnie trwają prace analityczne dla modernizacji linii kolejowej nr 18 od stacji Bydgoszcz Główna w kierunku zachodnim. Najprawdopodobniej dowiemy się do końca roku czy zostanie przeprowadzona modernizacja do prędkości 160 km/h czy nawet 200 km/h. Zazwyczaj parlamentarzyści zabiegają o jak najwyższe parametry, poseł Piotr Król postanowił zaprotestować przeciwko możliwej prędkości 200 km/h.

Powstaje pytanie, czy prędkość 200 km/godz. w tym miejscu jest konieczna. Biorąc pod uwagę, że pociągi kursujące do CPK i tak będą zatrzymywać się na stacji Bydgoszcz Główna – ewentualna strata czasu wynikająca z faktu, że pomiędzy stacją Bydgoszcz Gł. i omawianą lokalizacją pociąg jechałby 160 km/godz., a nie 200 km/godz., nie byłaby duża – pisze do ministra infrastruktury poseł Piotr Król, który szczyci się pięcioletnim stażem pracy w sejmowej komisji infrastruktury, stąd też zagadnienia kolejowe nie powinny być mu obce.

 

Obecnie zaprojektowany układ torowy, umożliwiał będzie rozwinięcie maksymalnej prędkości przez pociągi pasażerskie V=200 km/h tuż za przystankiem osobowym Bydgoszcz Zachód. Przesunięcie punktu granicznego pozwalającego na uzyskanie takiej prędkości bez technicznych ograniczeń, może wpłynąć negatywnie na czas przejazdu, przekładający się bezpośrednio na analizy ekonomiczne wykonywane w ramach analizy kosztów i korzyści, co w konsekwencji może wpłynąć na brak efektywności projektu – wyjaśnia sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel, który odrzuca argumenty posła Króla.

 

W czym jest rzecz?

Poseł Piotr Król w lipcowej interpelacji martwi się o likwidację 3 przejazdów kolejowych na Osowej Górze – Zwracam jednak uwagę na wadę zaproponowanego rozwiązania w postaci likwidacji aż 3 przejazdów w omawianym obszarze. Bardzo dyskusyjny – i budzący poważny opór społeczny okolicznych mieszkańców – jest plan likwidacji przejazdu w ciągu ul. Skośnej, z jednoczesnym zastąpieniem go nową drogą, łączącą ul. Grunwaldzką z ul. Kruszyńską na wschód od Skośnej.

 

Co na to ministerstwo?

Z odpowiedzi ministra Bittela wynika, że w przypadku wdrożenia wariantu 200 km/h, gdy zgodnie z przepisami przejazdy kolejowe przy ulicach: Przejście, Skośnej i Czapla, musiałyby zostać zlikwidowane, PKP planuje budowę bezkolizyjnych skrzyżowań wielopoziomowych w postaci wiaduktów. Kierowcy zyskali by zatem na tym chociażby z tego powodu, że nie będą musieli czekać na przejazd pociągu.

 

Jeżeli będzie realizowany wariant dla 160 km/h to taki bezkolizyjny wiadukt powstanie tylko przy ulicy Skośnej, natomiast przy Przejściu i Czapli funkcjonowałyby przejazdy ze szlabanami.

 

Stąd też dziwić może optowanie posła za niższym parametrem modernizacji.

 

Pełna treść wystąpienia posła Piotra Króla:

http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=BELHQP