Lasy Państwowe wstrzymały wycinkę drzew pod budowę S-10. Może to wstrzymać budowę jednego z odcinków



W piątek po południu pojawiła się nieoficjalna informacja, iż doszło do wstrzymania wycinki drzew na planowanym odcinku Emilianowo – Solec Kujawski drogi ekspresowej S-10. Dzisiaj Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Toruniu potwierdziła tę informację – powodem ma być toczące się postępowanie kasacyjne w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Informujemy, że w dniu 19 stycznia br. Zastępca Dyrektora ds. Gospodarki Leśnej p.o. Dyrektora Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Toruniu podjął decyzję o wstrzymaniu cięć na odcinku nr 2 budowy drogi ekspresowej #S10, przebiegającym przez teren nadleśnictw: Bydgoszcz i Solec Kujawski.

 

Decyzja Dyrektora została podjęta niezwłocznie po powzięciu informacji, że w Naczelnym Sądzie Administracyjnym jest złożona skarga kasacyjna w przedmiocie zmiany decyzji środowiskowej wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Bydgoszczy – poinformowała Dyrekcja.

 

Sprawa jest nieco kuriozalna, bowiem skarga kasacyjna została złożona w 2022 roku, zatem na długo przed tym jak rozpoczęto wycinkę, którą po kilku dniach właśnie przerwano.

 

GDDKiA w wydanym po tej informacji stanowisku stwierdza, że wycinka realizowana jest zgodnie z prawem oraz o zawarciu z Lasami Państwowymi porozumienia na realizację tej wycinki.  Trudno nam  ocenić czy będzie miało to wpływ na opóźnienie odcinka Emilianowo – Solec Kujawski.

 

Na innych odcinkach wycinki trwają

Skarga kasacyjna dotyczy całej decyzji środowiskowej, mimo to wycinki na terenie Nadleśnictwa Bydgoszcz są dalej realizowane, tak samo jak przygotowani do budowy obwodnicy Brzozy.

 

Pomógłby prawomocny wyrok

W czerwcu 2021 Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała ostateczną decyzję środowiskową dla całego odcinka Bydgoszcz – Toruń, która uzyskała status wykonalności, zatem w tej sytuacji prawnej możliwe jest prowadzenie prac, także wycinek w ramach przygotowań. Na tę decyzję do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego wpłynęła skarga autorstwa m.in. organizacji ekologicznych. WSA 1 kwietnia 2022 roku skargę oddaliła. Odwołano się jednak do Naczelnego Sądu Administracyjnego składając skargę kasacyjną.

 

NSA do dzisiaj sprawy nie rozpatrzył. Ekolodzy domagali się udzielenia zabezpieczenia w postaci wstrzymania rygoru wykonalności do czasu wydania ostatecznego wyroku. W ubiegłym tygodniu NSA z powodów formalnych nie przeprowadził rozprawy, zrobi to w innym terminie. Kilka dni po odroczeniu tej rozprawy Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych wstrzymała wycinki.

 

Sąd może wstrzymać cały odcinek Bydgoszcz – Toruń

Skarga jest na decyzję środowiskową i choć skarżący domagają się zmiany przebiegu na odcinku Emilianowo – Solec Kujawski, to uchylenie decyzji środowiskowej dotknie też trzy pozostałe odcinki. Uchylenie decyzji srodowiskowej oznacza powrót do nizszych instacji, stąd też na nową decyzję środowiskową z rygorem wykonalności możemy poczytać nawet kilka lat, w przypadku niekorzystnego wyroku.

 

– Należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2021 czyli od momentu wydania decyzji GDOŚ do końca roku 2023 r. tj. w okresie niespełna 2,5 roku na odcinku od Węzła Stryszek do Węzła Czerniewice (czyli na odcinku na którym obecnie samochody poruszają się istniejąca DK nr 10 ) miały miejsce 168 kolizje i 40 wypadków z pojazdami w wyniku których zginęło 11 osób, a 58 osób zostało rannych. Ponadto odnotowano 116 kolizji z udziałem zwierząt. Realizacja inwestycji umożliwi zapobieżenie dalszym niepotrzebnym ofiarom w ludziach ale także umożliwi bezpieczną migrację zwierząt poprzez dedykowane dla nich przejścia dla zwierząt – informuje Sebastian Borowiak, dyrektor bydgoskiego oddziału GDDKiA.