1.03.2013 godz.19:00
KLASYCYZM A ROMANTYZM, RÓWNOWAGA I BUNT
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Michael Maciaszczyk, dyrygent (Austria)
Wolfgang Klinser, klarnet (Austria)
Weber – I Koncert klarnetowy f-moll
Haydn – Symfonia g-moll nr 83 ”La poule”
Grieg – Suity orkiestrowe „Peer Gynt” op. 46 i 55
Michael Maciaszczyk, opolanin z pochodzenia, mając 21 wygrał konkurs na koncertmistrza Wiener Kamerorchester, a od 2000 rozpoczął pracę w Wiener Philharmoniker. Jako członek orkiestry Toyota Master Players (soliści Wiener Philharmoniker), koncertmistrz Secession Players Wien oraz Wiener Kammer Ensembles występuje w najważniejszych salach koncertowych świata. Współpracuje również z Wiener Virtuosen (soliści Wiener Philharmoniker), Ensemble Wiener Collage (zajmujący się muzyką nową). Od kilku lat prowadzi także działalność koncertową jako dyrygent i zarówno w tej roli, jak i skrzypka bydgoska publiczność miała okazję artystę poznać. Kolejny gość z Austrii, wirtuoz klarnetu Wolfgang Klinser wiele koncertuje w Europie i na świecie. Był pierwszym klarnecistą w wielu orkiestrach symfonicznych, m.in. w Orkiestrze Filharmonii Monachijskiej. Znany jest również z zamiłowania do kameralistyki. Jest pierwszym klarnecistą w orkiestrze kameralnej Camerata Salzburg oraz w Wiedeńskiej Orkiestrze Kameralnej. Carl Maria von Weber, jeden z najznakomitszych przedstawicieli romantyzmu, ojciec niemieckiej opery, pozostawił po sobie także piękne, wirtuozowskie koncerty klarnetowe. Solista wykona popisowy Koncert f-moll, bardzo atrakcyjny dla słuchaczy. Następny punkt programu to Haydnowska, z cyklu paryskich, Symfonia z przydomkiem „La poule” (Kura, z 1785), w której Andante i Menuet należą do najpiękniejszych, klasycznych części, jakie napisał ten genialny symfonik. Wieczór zamkną słynne utwory „Chopina Północy”, wybitnego norweskiego kompozytora romantycznego Edvarda Griega.
6.03.2013 godz.19:00
RÓŻNE OBLICZA WIRTUOZERII
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
José Maria Florêncio, dyrygent
Anna Sikorzak-Olek, harfa
Stanisław Skoczyński, perkusja
Debussy – Danses sacrée et profane
Moryto – Koncert na harfę, perkusję i orkiestrę smyczkową
Twardowski – Oberek na orkiestrę smyczkową
Claude Debussy (1862-1918) – twórca nowego stylu muzycznego zwanego impresjonizmem we Francji oraz przedstawiciele współczesnej polskiej muzyki Stanisław Moryto i Romuald Twardowski; Anna Sikorzak-Olek – ceniona polska harfistka, który doskonale czuje się zarówno w repertuarze klasycznym, jak i nowym; Stanisław Skoczyński – wielka osobowość polskiej „percussion”, specjalizujący się w interpretacji muzyki współczesnej. Ten niecodzienny koncert, urozmaicony programowo, z solowymi kreacjami tak różnych instrumentów, niewątpliwie zaskoczy bardzo pozytywnie naszych słuchaczy.
7.03.2013 godz. 11:00 i 12:30
PORANKI MUZYCZNE DLA SENIORÓW
„Ku Chwale Najwyższego – muzyka religijna”
Lucyna Białas,sopran
Szymon Szetela,tenor
Michał Hajduczenia,bas
Marcin Tarnawski,skrzypce
Rafał Tworek,fortepian
Anna Merder, prelekcja
w programie utwory pasyjne, cerkiewne, oratoryjne m.in.:
Bach -Aria na strunie G z Suity Orkiestrowej D-dur nr 3
Bach – Jesus bleibet meine Freude – Chorał z Kantaty BWV 147
Schubert– Pieśń Ave Maria
8.03.2013 godz.19:00
KONCERT NIE TYLKO DLA PAŃ
Zespół AFFABRE
w programie przeboje od Bacha, The Beatles do Webbera
Świętować będą również śpiewacy, bowiem nasi „rodzimi King’s Singersi” obchodzą w tym roku swe 30-lecie. Zespół wokalny, śpiewający a cappella, został założony w Poznaniu, jego członkowie są wychowankami dwóch znanych poznańskich chórów chłopięco-męskich S. Stuligrosza i J. Kurczewskiego. Koncertują w największych ośrodkach kulturalnych kraju, a także poza jego granicami (Europa, Azja, Ameryka Płn.). Repertuar Affabre obejmuje bardzo szeroki zakres zarówno epok, jak i stylów – począwszy od muzyki renesansu po muzykę współczesną, kolędy polskie i różnych narodów oraz żarty muzyczne i utwory orkiestrowe – ze znakomitą imitacją instrumentów muzycznych. Dużą część repertuaru stanowią przeboje rozrywkowe XX w. Świetnie zaaranżowane, wiernie oddają klimat oryginalnych wykonań z lat 50., 60., 70., i są entuzjastycznie przyjmowane przez publiczność podczas koncertów Zespołu.
9.03.2013 godz. 19:00
NAJPIĘKNIEJSZE ARIE OPEROWE
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Bogdan Olędzki, dyrygent
Małgorzata Grela, sopran
Victoria Vatutina, sopran (Ukraina)
Tadeusz Szlenkier, tenor
Pavlo Tolstoy, tenor (Ukraina)
m.in. Moniuszko, Puccini, Bellini, Donizetti, Verdi
Nie lada uczta dla wielbicieli wokalnej wirtuozerii, podczas której swe umiejętności zaprezentują soliści związani z bydgoską Operą Nova. Historia arii sięga roku 1579, kiedy ten termin pojawił się po raz pierwszy w II księdze madrygałów M. Ingegneriego, jako solowy utwór monodyczny z basso continuo wystąpił po raz pierwszy u G. Cacciniego w 1602 i oznaczał prostą piosenkę zwrotkową; aria de cour – krótka pieśń zwrotkowa, na jeden lub kilka głosów z towarzyszeniem lutni, rozpowszechniła się we Francji w XVI i XVII. Od ok. 1600 rozwijała się tzw. aria wariacyjna i dominowała do XVII w. w operach, kantatach i zbiorach arii. Aria da capo rozkwitła w latach 1650-1750, zwłaszcza w szkole neapolitańskiej, w okresie baroku wykształciła się aria di bravura. W XIX w. znaczenie arii zmalało, a jej odrodzenie nastąpiło w operach R. Straussa.
17.03.2013 godz. 10:00
Marcin Szwankowski, klarnet
Mateusz Gumiela, fortepian
Tomasz Skrętkowski, perkusja
Alicja Mozga, recytacja
Wiersze Juliana Tuwima m.in: Rzepka, Słoń Trąbalski, Spóźniony Słowik, Pan Tralaliński, Lokomotywa, Ptasie radio
17.03.2013 godz.11:00
W KRAINIE ŚPIEWAJĄCEGO MISIA
Koncert dla rodzin z dziećmi do 6 lat
Ingrida Gapova, sopran
Marcin Tarnawski, skrzypce
Maksymilian Rogacewicz, fagot
Bartłomiej Wezner, fortepian
Marysia Wezner, fortepian
Dorota Borowicz, przygotowanie koncertu
m.in. utwory Bacha, Mozarta
17.03.2013 godz.12:00
OD BRZUSZKA DO USZKA MALUSZKA
Koncert dla niemowląt oraz kobiet w ciąży
Ingrida Gapova, sopran
Marcin Tarnawski, skrzypce
Maksymilian Rogacewicz, fagot
Bartłomiej Wezner, fortepian
Marysia Wezner, fortepian
Dorota Borowicz, przygotowanie koncertu
m.in. utwory Bacha, Mozarta
20.03.2013 godz.19:00
KONCERT SPECJALNY NA 60-LECIE FILHARMONII POMORSKIEJ
Pod honorowym patronatem Ambasadora Irlandii
CAMERATA IRELAND
Barry Douglas, dyrygent, fortepian
Koncert organizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena
Beethoven – I Koncert fortepianowy C-dur
Beethoven – II Koncert fortepianowy B-dur
Field/Douglas – Aria, Nocturne & Chanson
Mozart – Symfonia nr 41 „Jowiszowa”
W ramach współdziałania Filharmonii ze Stowarzyszeniem Beethovena do Bydgoszczy przyjadą artyści z Irlandii. Pianista i dyrygent Barry Douglas w 1986 zdobył Złoty Medal – jako jeden z dwóch uczestników nierosyjskiej narodowości – Konkursu Pianistycznego im. Czajkowskiego w Moskwie. Od tego czasu występuje i nagrywa z czołowymi orkiestrami świata i mistrzami batuty w najsłynniejszych salach koncertowych. W 1999 założył zespół Camerata Ireland, składający się z najbardziej utalentowanych irlandzkich muzyków. Liczne trasy koncertowe, m. in. w USA, Ameryce Południowej, Chinach i Europie szybko podniosły rangę orkiestry pod batutą Douglasa.
22.03.2013 godz.19:00
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej
Wojciech Rajski, dyrygent
Paolo Mendes, róg (Niemcy)
Mozart – IV Koncert na róg i orkiestrę Es-dur KV 485
Skriabin – II Symfonia c-moll
Paolo Mendes urodził się 25 lat temu w Hamburgu, studiował na Uniwersytecie Muzyki i Teatru w Rostoku. Jest laureatem wielu nagród, m.in. II nagrody Międzynarodowego Konkursu „Aeolus”(2007, w Düsseldorfie) oraz Konkursu w Markneukirchen (2008), zdobył pierwszą lokatę i dwie nagrody specjalne w Schwerinie (2008), w prestiżowym 59. Międzynarodowym Konkursie ARD w Monachium otrzymał II nagrodę. Jako solista występował m.in. z orkiestrami symfonicznymi w Hamburgu i Düsseldorfie, Monachijską Orkiestrą Kameralną, Hamburg Camerata, Orkiestrą Kameralną Amadeus. Jest również częstym gościem na festiwalach. Od sezonu 2010/2011 gra na I waltorni w berlińskiej Deutsches Symphonie-Orchester. Koncerty na róg Mozarta są idealnie dopasowane do możliwości ówczesnej dość prostej formy rogu. Był on instrumentem „naturalnym” – nie posiadał jeszcze mechanizmu wentylowego, a poszczególne wysokości uzyskiwano przez przedęcie. Wynikały one z szeregu harmonicznego. W swych koncertach waltorniowych, choć niewiele jest w nich wirtuozerii, przepełnione są humorem, Mozart wydobył w pełni śpiewność instrumentu i charakterystyczne sygnały myśliwskie, efekty echa, długo wytrzymywane tony; podkreślają one pierwotny, leśny i myśliwski charakter rogu. Młody wirtuoz zagra Koncert Es-dur, ostatni utwór na róg Mozarta, który on zadedykował, podobnie jak pozostałe, dla zaprzyjaźnionego salzburskiego waltornisty Ignaza Leitg, grającego na tym instrumencie. Kameralistów poprowadzi Wojciech Rajski, zasłużony polski dyrygent, założyciel Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot, z którą występuje na całym świecie, profesor dyrygentury w Wyższej Szkole Muzycznej we Frankfurcie nad Menem, wykładowca Akademii Muzycznej w Gdańsku. W 2011 otrzymał tytuł profesora zwyczajnego.
24.03.2013 godz.19:00
NA NIEDZIELĘ PALMOWĄ
Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis
Chór Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
Benedykt Odya, dyrygent, przygotowanie Chóru
Rheinberger – Stabat Mater
Haydn – Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu
Niedzielę Palmową obchodzi się w Polsce od czasów średniowiecza. Zapowiada nadejście czasu wyjątkowego – Wielkiego Tygodnia, czyli przygotowania duchowego do świąt, będącego dla chrześcijan wyciszeniem, skupieniem i przeżywaniem męki Chrystusa. Takie też jest przesłanie koncertu kameralistów z chórem UKW, bowiem wypełni go piękna muzyka sakralna. Koncert rozpocznie Stabat Mater (dolorosa), co po łacinie oznacza stała Matka (bolejąca). Utwór dotyczy boleści Matki Boskiej po ukrzyżowaniu Chrystusa. Słowa napisał Jacopone da Todi w XIII wieku. Muzykę do nich komponowało wielu znanych kompozytorów. My usłyszymy dzieło Josefa Gabriela Rheinbergera (1839–1901) − pochodzącego z Liechtensteinu kompozytora i organisty specjalizującego się w utworach religijnych. Był bardzo uniwersalnym kompozytorem, twórcą m.in. czternastu mszy, trzech requiem, dwóch Stabat Mater, licznych kantat, motetów, hymnów i pieśni. Komponował dzieła organowe, kameralne i przeznaczone na orkiestrę, a także na chór. Tworzył również muzykę sceniczną, m.in. trzy opery i trzy singspiele. Uchodził też za cenionego pedagoga, nauczał kompozycji w Konserwatorium Monachijskim. Kolejna pozycja koncertu niedzielnego to utwór Josepha Haydna. Około 1785 kanonik z Kadyksu zamówił u Haydna przygotowanie muzyki instrumentalnej według Siedmiu ostatnich słów Jezusa na krzyżu, dopasowanej do uroczystości odbywających się dorocznie w czasie Wielkiego Postu w katedrze miasta. To jeden z najbardziej wizjonerskich utworów Haydna, którym próbuje nas skłonić do myślenia i kontemplacji.
Bilety do nabycia na: www.ebilet.pl
oraz w kasie biletowej FP