Historia bydgoskiego dworca

Historia bydgoskiego dworca

Budynek dworca głównego w Bydgoszczy w najbliższych tygodniach zostanie całkowicie rozebrany. Przyglądamy się ponad 160 letniej historii tego miejsca.

 

Zaczęło się w 1851 roku po uruchomieniu w ramach Pruskiej Kolei Wschodniej połączenia Berlin – Bydgoszcz. W uroczystym otwarciu w dniu 25 lipca uczestniczył sam król Prus Fryderyk Wilhelm IV. Co utkwiło w pamięci z tamtego okresu to występ kujawskiego zespołu ludowego, który śpiewał w dobie ówczesnej germanizacji po polsku. Wraz z dworcem oddano do użytku most kolejowy na Jachcicach (zwany dzisiaj Mostem Wschodnim), który nadal jest eksploatowany.

 

Dotarcie kolei do Bydgoszczy oznaczało początek rewolucji przemysłowej w naszym mieście, rozpoczął się wówczas okres najbardziej dynamicznego rozwoju w całej historii. Bydgoszcz stała się główna siedzibą Pruskiej Kolei Wschodniej.

 

Most Wschodni wybudowany w 1851 roku. Fot: Pit1233

 

W kolejnych latach linie kolejową rozszerzono w kierunku Tczewa, Gdańska i Królewca. W ramach projektu Kolei Warszawsko-Bydgoskiej powstało też połączenie z Toruniem. Było to pierwsze połączenie kolejowe pomiędzy zaborem pruskim i rosyjskim. Z powodu coraz większych potrzeb w 1861 roku podjęto decyzję o rozbudowie dworca. Obok powstał także skwer dworcowy w układzie tarasowym. Cały czas rosła liczba pasażerów, dlatego w 1870 roku zdecydowano się na kolejną rozbudowę. Trzynaście lat później do dworca doprowadzono po raz pierwszy linie tramwajową.

 

Pocztówka z roku 1880

 

Zdjęcie z 1890 roku, autor nieznany.

 

Niedaleko dworca powstała też główna siedziba Pruskiej Kolei Wschodniej. Budynek ten nadal zachwyca swoją architekturą, kilka miesięcy temu zdecydowano o przekazaniu go na potrzeby rozwoju Collegium Medicum.

 

Dawna dyrekcja Pruskiej Kolei Wschodniej Fot: Pit1233

 

Pod koniec XIX wieku uruchomiono połączenie z Chełmżą przez Fordon, wówczas powstał najdłuższy most w całym państwie Niemieckim, w celu stworzenia przeprawy przez Wisłę. Z tego obiektu inżynierskiego korzystamy także do dzisiaj.

 

Kolejne lata przyniosły budowę połączenia z Inowrocławiem i z Poznaniem przez Szubin i Kcynie.

 

W 1910 roku doszło do pożaru po którym zdecydowano się odbudować dworzec od podstaw. Budowa trwała 5 lat, nowy dworzec charakteryzował się wierzą zegarową. Zdaniem wielu w tym kształcie stacja Bydgoszcz – Główna prezentowała się najbardziej okazale. W 1926 roku przeprowadzono kosmetyczne zmiany.

 

Zdjęcie z 1915 roku z Kuriera Codziennego, zarchiwizowane w zbiorach Narodowego Archiwum Cyfrowego

 

Władze PRL w 1968 roku zdecydowały się na gruntowną przebudowę. Otaczający dworzec zieleniec został przekształcony w parking samochodowy. Tę formę znamy bardzo dobrze, gdyż towarzyszyła nam do ubiegłego tygodnia.

 

Fot: Paweł Zielke

 

W roku 2015 do użytku oddany zostanie nowy dworzec w koncepcji zwanej ,,Inside-outside”. Ma być to jeden z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Polsce.

 

Tak ma wyglądać dworzec w 2015 roku.

 

 


 

Ciekawostki

Według klasyfikacji PKP bydgoski dworzec otrzymał kategorię A. W ten sposób oznaczono łącznie 15 polskich dworców, które odprawiają rocznie ponad 2 mln pasażerów. W kujawsko-pomorskim taką kategorie otrzymała tylko Bydgoszcz Główna. Dworce w Toruniu i Inowrocławiu otrzymały kategorię B.

 

W okresie zaboru pruskiego oraz II wojny światowej (czas okupacji) dworzec nosił nazwę Bromberg Hbf. Jest to skrót od niemieckiego słowa Hauptbahnhof, który oznaczała po polsku – dworzec główny.