PKP SA odbija finansowo na dużych dworcach

Czy przebudowa dworca głównego w Bydgoszczy to gest PKP SA wobec naszego miasta, czy długofalowo posunięcie, które przyniesie tej spółce zyski? Jak wynika z podsumowania I półrocza 2014 z działalności PKP SA, dzięki komercjalizacji przestrzeni dworcowej odnosi nie małe przychody.

Wartość umów najmu podpisanych w I przez PKP SA szacuje się na około 22,3 mln zł. W ten sposób zagospodarowano 78% powierzchni strategicznych dworców, a do końca roku planuje się osiągnąć wynik powyżej 90%.

 

Wpływy uzyskiwane z tytułu najmu przestrzeni komercyjnych dworców kolejowych, pozwalają utrzymać dużą część infrastruktury dworcowej w Polsce. Co ciekawe, są one generowane właściwie tylko przez dziesięć dworców. Być może do grona dochodowych dworców dołączy także Bydgoszcz, gdy w przyszłym roku stanie nowy budynek dworca, który jest budowany z myślą o komercyjnym wynajmie.

 

Obok typowo funkcji związanych z obsługą podróżnych, nasz dworzec miałby pełnić także rolę galerii handlowej obsługującej nie tylko pasażerów, ale także bydgoszczan przebywających w centrum miasta.

 

Wizualizacja budowanego dworca, który spełniać ma rolę także centrum handlowego

 

Tutaj powstają jednak pytania, jak kolejna przestrzeń handlowa wpłynie na ulicę Dworcową, czy mały handel nie zacznie z tego powodu wymierać? Nie wiadomo też, czy wynajem powierzchni na dworcu będzie atrakcyjny dla biznesu. We Wrocławiu bowiem póki co przebudowany dworzec się zbytnio pod tym względem nie przyjął.