PKP Intercity może poprawić swój rachunek kosztem PESA

Kontrakt na produkcję 20 pociągów PESA Dart dla PKP Intercity zostanie zrealizowany z opóźnieniem. Kary umowne jakie przyjdzie zapłacić bydgoskiemu przewoźnikowi, w rezultacie mogą poprawić wyniki finansowe PKP Intercity. Przewoźnik zapewne będzie chciał również uzyskać wysokie odszkodowania od włoskiego Alstomu, producenta Pendolino.

Na chwilę obecną trudno oszacować ile może przyjść zapłacić PESA PKP Intercity, za opóźnienia w realizacji kontraktu. Te pieniądze na pewno jednak przydadzą się w budżecie PKP Intercity, który dość poważnie zaryzykował przy tym kontrakcie.

 

Zdaniem eksperta Fundacji Republikańskiej Marcela Klinowskiego, gdyby nie udało się ustalić nowej formy rozliczenia dotacji, która została przyjęta przez Unię Europejską, to PKP straciłoby ok. 574 mln zł. PESA zgodnie z umowami ryzykowała zaledwie 10% wartości kontraktu, czyli 100 mln zł. Klinowski wylicza, że wówczas bydgoska firma wyszłaby na zero.

 

PKP Intercity dotacji jednak nie straciła i teraz będzie chciała na opóźnieniach PESA zarobić.