W opinii Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa nie ma zbytnio szans, aby sfinansować budowę linii kolejowej z Trzcinca do Portu Lotniczego Bydgoszcz i Solca Kujawskiego w bieżącej perspektywie finansowej. Głównym tego powodem ma być niski poziom przygotowania do tej inwestycji po stronie Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Koncepcja włączenia bydgoskiego lotniska do sieci kolejowej pojawiła się już w poprzedniej perspektywie unijnej w ramach projektu BiT City. Opracowano wówczas nawet Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, ostatecznie jednak doszło do zmian priorytetów w BiT City i realizacji tej inwestycji zaniechano.
Temat powrócił kilka lat później, przy okazji bieżącej perspektywy finansowej UE. Do końca lipca prowadzony był nabór projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na rozwój kolei miejskiej. W wymaganym terminie województwo kujawsko-pomorskie aplikacji jednak nie złożyło. Podczas wrześniowej sesji Sejmiku Województwa radny Andrzej Walkowiak oczekiwał wyjaśnień od marszałka Piotra Całbeckiego. Marszałek stwierdził, że nie udało się dogadać jeszcze z PKP PLK, ale w jego opinii będą jeszcze inne możliwości w tej perspektywie na uzyskanie dofinansowania. Jednocześnie marszałek poinformował, że za realizację tego projektu w jego imieniu odpowiedzialny jest prezes Portu Lotniczego Bydgoszcz Tomasz Moraczewski.
Według ministerstwa okazji już nie będzie
Tuż po tej sesji zapytanie do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa skierował poseł Łukasz Schreiber. W opinii podsekretarza stanu Andrzeja Bittela województwo kujawsko-pomorskie nie jest przygotowane do tej inwestycji – W ocenie PKP PLK SA zarówno I jak i II etap projektu wymagają przeprowadzenia ponownej analizy pod kątem oceny zasadności ekonomicznej i społecznej projektu. Opracowane wcześniej Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ) nie spełnia aktualnych wymagań określonych dla Studium Wykonalności perspektywy 2014-2020, dlatego konieczna byłaby jego aktualizacja. Dla etapu II należałoby ponadto wykonać całą dokumentację przedprojektową oraz uzyskać decyzję środowiskową. Należałoby także jednoznacznie rozstrzygnąć kwestie dotyczące podmiotu realizującego projekt oraz zarządzana linią po jej wybudowaniu.
Podsekretarz wskazuje również, że potrzeby budowy linii kolejowej do Portu Lotniczego Bydgoszcz nie wskazano również Kontrakcie Terytorialnym dla naszego województwa. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa przygotowuje już listę projektów, które mogłyby być realizowane w kolejnej perspektywie finansowej, jak jednak informuje Bittel – Urząd Marszałkowski w przesłanej odpowiedzi nie zgłosił budowy nowej linii do lotniska jako potencjalnego projektu inwestycyjnego, natomiast Port Lotniczy nie udzielił odpowiedzi.