Decydując się na stronę internetową, wiele osób skupia się wyłącznie na procesie jej tworzenia i uzupełnienia treścią. Te dwa elementy są oczywiście kluczowe, ale nie można zapominać przede wszystkim o użytkowniku, dla którego strona jest przecież tworzona. Istotne jest, aby strona była więc dla niego na tyle atrakcyjna, by ten pozostał na niej jak najdłużej.
Dobra strona internetowa musi spełniać kilka zasadniczych kryteriów, o których szeroko przeczytasz m.in. na blogu eactive.pl. Jednym z nich jest User experience – jeśli liczysz na sukces, zadbaj o wrażenia i doświadczenia użytkownika korzystającego z Twojej strony internetowej.
Co to User experience?
Projektowanie witryn internetowych w zasadzie nie może się dzisiaj obejść bez uwzględnienia elementu, jakim jest UX. Na czym ono dokładnie polega? Otóż User experience to ogół wrażeń, jakich użytkownik doświadcza, korzystając z danego produktu. Najczęściej UX pojawia się w kontekście produktów cyfrowych, w tym programów komputerowych, aplikacji mobilnych i właśnie stron internetowych. Chodzi tutaj o całościowe doświadczenie użytkownika, jego interakcję ze stroną oraz odczucia podczas tej interakcji. Celem User experience jest zatem odnalezienie przez użytkowników unikalnej wartość w danym produkcie – w tym przypadku w stronie www.
Dlaczego obecnie UX jest taki ważny?
Chcesz, aby Twoja strona osiągnęła sukces pośród milionów podobnych witryn internetowych? Kluczowe będzie więc tutaj projektowanie doświadczeń użytkowników – odczuć i reakcji, którym będą ulegać, korzystając z Twojej strony. Owe wrażenia muszą być oczywiście pozytywne. Tylko w ten sposób masz szansę na stworzenie i rozwój strony internetowej, która osiągnie sukces.
Skuteczne projektowanie witryn internetowych to to zorientowane na użytkownika. Jeśli zatem Twoja strona ma stanowić prawdziwą wartość dla odwiedzającego, postaw go w centrum swojej uwagi i dogłębnie przeanalizuj jego potrzeby, wymagania i ewentualne ograniczenia. Na tej podstawie stworzysz witrynę, która dostarczy użytkownikowi pozytywnych wrażeń – na stronie znajdzie on informacje, których poszukiwał, swobodnie z nich skorzysta, wykona czynności, jakie chciał wykonać, z łatwością przejdzie dalej i… powróci, aby ponownie skorzystać ze strony. Istotne jest także, aby nieustannie weryfikować potrzeby użytkowników strony oraz informacje, jakich na niej poszukują.
UX poprawia efektywność strony, stwarza możliwości pozyskania szerokiego grona zaangażowanych odbiorców i kreuje realne warunki do tego, aby powracali oni na stronę. Dlatego właśnie User experience jest tak ważny.
Na czym polega User Experience
Wartościowa strona www? To z pewnością ta, na której użytkownik od razu znajduje to, czego poszukiwał. Dlatego, aby użytkownik doświadczył pozytywnych emocji, odwiedzając Twoją stronę, zadbaj o to, aby była przede wszystkim użyteczna. Jednak użyteczność to nie wszystko. Strona użyteczna może przecież być jednocześnie np. nudna lub niewygodna w obsłudze. Dlatego inne równie istotne aspekty UX to tutaj:
- prosta i intuicyjna obsługa, która nie sprawia użytkownikowi żadnych problemów,
- przydatność i wiarygodność przekazywanych informacji,
- szeroka dostępność, np. dla osób niepełnosprawnych,
- estetyka, czyli atrakcyjne dla odbiorcy kolory, design, proporcje, graficzna spójność,
- funkcjonalność,
- przejrzystość i czytelność, na które składają się m.in. typografia oraz interfejs użytkownika (przyciski, zakładki, harmonijki).
Jak dokładnie poszczególne aspekty User experience odnieść do Twojej strony www? Tutaj warto przede wszystkim pamiętać o hierarchii w tekście, która ułatwi użytkownikowi szybkie odnalezienie tego, czego szukał. Wyróżnione większym krojem tekstu tytuły, podkreślenia, czy wypunktowania to oczywistość, jednak nie wszyscy o niej pamiętają.
Oryginalność? Zdecydowanie tak, jednak bez zbytniej przesady. Oryginalnie zaprojektowana strona może wzbudzić zachwyt użytkownika, jednak zdecydowanie mocniej doceni on wygodę poruszania się po Twojej stronie. Ta łączy się bezpośrednio z czytelnością interfejsu. Jeśli użytkownik będzie wiedział dokładnie, co może przewinąć, rozwinąć, kliknąć, korzystanie ze strony wzbudzi w nim wyłącznie pozytywne odczucia. Czytelny interfejs pozwala szybko dotrzeć do celu, minimalizując ryzyko popełnienia błędu przez użytkownika.
Nie mniejsze znaczenie mają również porządek i prostota. Podstrony, kategorie, czy filtry pozwalają zadbać o pierwszy wymieniony aspekt. Z kolei prostota dotyczy zarówno nieskomplikowanych wyborów, ograniczonej ilości słów, jak i najzwyczajniej w świecie – prostych zdań. Ważne jest także, aby animacje i przejścia na stronie były naprawdę szybkie – wolne działanie zniechęca użytkowników i wzbudza raczej negatywne emocje.
Optymalizacja User experience to doskonała inwestycja i realna szansa na sukces Twojej strony, a tym samym np. wzrost sprzedaży w Twoim sklepie internetowym. Jak to wszystko skutecznie ogarnąć? Najlepiej skorzystać z usług profesjonalistów.