Trzy warianty przebiegu linii kolejowej nr 400



Opracowanie studialne

Mowa o planowanej linii kolejowej, która ma rozpoczynać się w okolicach Nakła nad Notecią i biec do Okonka w powiecie Złotowskim, co pozwoli utworzyć szybki ciąg komunikacyjny z Bydgoszczy do Koszalina. Budowa linii kolejowej nr 400 jest elementem wdrażania modułu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

 

Docelowo podróż z Bydgoszczy do Centralnego Portu Komunikacyjnego ma trwa 1:45 godziny, do Kołobrzegu około 50 minut, z wykorzystaniem obecnie użytkowanej linii kolejowej nr 18 na odcinku Bydgoszcz – Nakło, która będzie zmodernizowana. Linia nr 400 projektowana jest pod prędkośc powyżej 200 km/h.

 

 

W ramach prac studialnych wytyczono trzy warianty przebiegu linii kolejowej nr 400. Od obecnej linii kolejowej nr 18 odgałęziać będzie ona na zachód od Nakła, w okolicach Bielaw. Dwa warianty zakładają dalszy przebieg na na zachód od Łobżenicy, ale dość blisko Rataj, wariant zielony omija Łobżenicę szerokim łukiem po wschodniej stronie.

 

 

Wariant pomarańczowy zakłada przebieg przez Złotów z wykorzystaniem dotychczas przebiegającej przez miasto linii kolejowej. W przypadku pozostałych wariantów linia nr 400 przebiegałaby na wschód od Złotowa, ale bardzo blisko miasta, gdzie można by zbudować nowy dworzec.

 

 

Wspomnieć należy, że w toku konsultacji Urząd Marszałkowski chciał, aby linia nr 400 przebiegała przez Koronowo i Sępólno Krajeńskie. Ta propozycja nie została jednak potraktowana zbyt poważnie.