Podjęcie działań na rzecz osiągnięcia celu strategicznego jakim byłoby uznanie węzła Bydgoszcz za element sieci bazowej TEN-T – to jeden z głównych postulatów jakie płynęły na przełomie sierpnia i września w ramach konsultacji na Strategią Rozwoju Województwa do 2030 roku, z Bydgoszczy. Ten postulat zyskał akceptację Zarządu Województwa i został ujęty w nowej wersji projektu Strategii, po konsultacjach społecznych.
Rewizję sieci TEN-T w 2023 roku planuje Komisja Europejska – obecnie węzeł Bydgoszcz (jedyny z kujawsko-pomorskiego) ma status węzła sieci kompleksowej (uzupełniającej), gdyby udało się uzyskać status węzła sieci bazowej nie tylko wzrósł by prestiż, ale też otworzyłoby to drogę do wyższych dotacji na rozwój węzła. W Strategii pojawia się też pojęcie Węzła Logistycznego Bydgoszcz, którego pierwszym etapem budowy byłoby utworzenie terminalu kolejowego w Emilianowie (kilka tygodni temu spółki skarbu państwa powołały do tego celu spółkę celową) oraz w drugiem etapie budowa portu na Wiśle pomiędzy Bydgoszczą i Solcem Kujawskim. W toku konsultacji społecznych uwzględniono również postulat zabiegania o dopisanie do sieci TEN-T drogi wodnej E-40, bowiem obecnie trudno będzie na jej kaskadyzację pozyskać dofinansowanie zewnętrzne.
W sprawie metropolii i ZIT nieugięci
Głosy płynące z Bydgoszczy wskazywały również na potrzebę odejścia od koncepcji metropolii bydgosko-toruńskiej i umożliwienia utworzenia dwóch osobnych ZIT dla Bydgoszczy i Torunia, na co wstępną wolę wyraziło ministerstwo. Prezydent Bydgoszczy uważa, że współpraca bydgosko-toruńska specjalnie nie ma miejsca i dążenie do wspólnego ZIT jest działaniem na siłę. Ten postulat akceptacji nie zyskał, pozostaje jedynie możliwość wydzielenia w ramach ZIT Bydgosko-Toruńskiego dwóch pod obszarów dla Bydgoszczy i Torunia.
Zaktualizowany projekt Strategii natomiast sugeruje ograniczenie ZIT bydgosko-toruńskiego do powiatów bydgoskiego i toruńskiego, czyli do wykluczenia z ZIT dla nowej perspektywy 2021-2027 Nakła nad Notecią i Szubina. (do sprawy wkrotce wrócimy)
Projekt również niezbyt wyraziście podkreśla ambicje środowiska bydgoskiego do rozwoju szkolnictwa medycznego.
Mniejsze poprawki kolejowe
W toku konsultacji dopisano również mniejsze zadania o które zabiegała strona społeczna. Przede wszystkim ujęto możliwość budowy linii kolejowej Bydgoszcz – Koronowo – Więcbork, co ma związek ze zgłoszeniem takiej koncepcji do rządowego programu Kolej Plus.
Zapisano również możliwość dobudowy drugiego toru dla odcinka linii kolejowej pomiędzy stacją Bydgoszcz Wschód a Fordonem oraz budowy nowych przystanków kolejowych w Bydgoszczy – np. przy pętli tramwajowej na Wilczaku, czy na Okolu nieopodal Atosa.
O tym jaki będzie ostateczny kształt Strategii Rozwoju Województwa do 2030 roku zdecyduje Sejmik Województwa. Być może głosowanie odbędzie się jeszcze w tym roku.