Rok 2019 był rekordowy w inwestycje w kolej w regionie. Musimy je podawać jednak po przecinku



Rok 2019 był rekordowy w inwestycje w kolej w regionie. Musimy je podawać jednak po przecinku

W 2019 roku PKP PLK zmodernizowało programów inwestycji kolejowych blisko 2 tys. km torów, co jest największym wynikiem w tej dekadzie. W województwie kujawsko-pomorskim było to mniej niż pół kilometra, stąd też nie można nawet tej informacji podać w liczbach całkowitych. Był to oczywiście najniższy wynik w skali Polski.

 

Dokładnie wyszło 0,36 km. Liczba ta wynika z informacji jaką udzielił na interpelację posłanki Magdaleny Łosko, wicepremier Jacek Sasin. Na ten rok PKP PLK planuje zmodernizowanie 12 km torów, prawie dwa razy tyle co w województwie kujawsko-pomorskim. Na przyszły – 8,1 km. Dopiero w 2022 roku jest prognoza powyżej 26 km.

 

Poprzednie lata znacznie lepsze

Najlepsze lata jeżeli chodzi o inwestycje kolejowe to poprzednia perspektywa Unii Europejskiej: rok 2011 – 110 km; oraz lata 2013-2014 (w każdym zrealizowano ponad 160 km), więcej inwestowano w tamtym okresie tylko na Śląsku. W latach 2012-2014 był realizowany pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem sztandarowy program BiT City. Rok 2017 to z kolei blisko 100 km zmodernizowanych torów, w tamtym roku modernizowano między innymi magistralę węglową oraz linie nr 353 Poznań – Inowrocław – Toruń.

W roku 2018 zmodernizowano 68 km torów.

 

Chude lata

Realizowane obecnie po 2016 roku inwestycje to głównie inwestycje rządowe w linie nr 18 (Bydgoszcz – Toruń – Włocławek), 131 (Inowrocław – Bydgoszcz – Trzew), 201 (Nowa Wieś Wielka – Bydgoszcz – Kościerzyna) oraz 353 (Poznań – Inowrocław – Toruń – Jabłonowo Pomorskie), bowiem inwestycje kolejowe z Regionalnego Programu Operacyjnego, jak wcześniej przez BiT City sprawiały, że byliśmy w awangardzie krajowej, to teraz kompletnie leżały. W perspektywie finansowej UE 2014-2020 planowano zmodernizować ponad 150 km, ostatecznie do 2023 roku nie będzie to nawet 20 km.

 

Nieco lepiej prezentują się dalsze perspektywy, które na razie nie są jednak ujęte w harmonogramie. Przygotowywana jest linia nr 131 pomiędzy Inowrocławiem i Nową Wsią Wielką do budowy 3. i 4. toru, planowana jest modernizacja linii nr 18 z Bydgoszczy do Nakła nawet do 200 km/h (projekt CPK), modernizowana będzie linia 201 oraz 131 na odcinku na Tczew. W sobotę dowiemy się czy do dalszego etapu programu Kolej Plus dostanie się któreś ze zgłoszonych z naszego województw przedsięwzięć (m.in. budowę torów do Żnina, czy budowę ciągu Bydgoszcz – Koronowo- Więcbork – Chojnice). Jest też przygotowywana koncepcja przywrócenia kolei do Kcyni oraz rozpoczynają się pracę projektowe dla budowy linii z Solca Kujawskiego do Portu Lotniczego i Trzcinca – tutaj ewentualna realizacja byłaby zapewne w okolicach 2030 roku.