Wszystkie cztery odcinki drogi ekspresowej S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem według GDDKiA mogą być gotowe w 2027 roku, a cała trasa od Szczecina do Warszawy, łącznie z poszerzeniem autostrady A1 między Toruniem i Włocławkiem do trzech pasów ruchu do 2033 roku. We wtorek w Sejmie RP spotkał się parlamentarny zespół zajmujący się drogą S10.
W czasie tego posiedzenia przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawili sytuację na każdym odcinku. Główna dyskusja toczyła się wokół przebiegu S10 między Włocławkiem i Warszawą, wariant planowanego przebiegu powinniśmy poznać w połowie przyszłego roku, co budzi emocje na Mazowszu, chociażby samorządowcy z Płocka liczą na bliski przebieg tego miasta.
W kujawsko-pomorskim mamy opóźnienie. ZRID może pojawić się jeszcze w tym tygodniu
Jeżeli chodzi o odcinek Bydgoszcz – Toruń, od pojawienia się ciężkiego sprzętu dzieli nas już tylko wydanie decyzji ZRID przez wojewodę, co opóźniły dodatkowe postępowania środowiskowe. Dla odcinka Bydgoszcz Południe (Stryszek) – Emilianowo od decyzji ZRID dzieli mają nas dni, GDDKiA przyjmuje, że ta decyzja może być wydana jeszcze w tym tygodniu. Ten odcinek, uwzględniając opóźnienia jakie już nastąpiły, miałby być gotowy w 2027 roku.
Dla odcinka Emilianowo – Solec Kujawski, który budzi kontrowersje z powodu krytyki przebiegu w okolicach źródlisk GDDKiA spodziewa się decyzji ZRID w grudniu. Droga ma być również gotowa w 2027 roku. GDDKiA nie liczy, że tym roku uda się uzyskać ZRID na odcinek od Solca Kujawskiego do węzła Toruń Zachód, tutaj przewiduje się, że będzie to dopiero przyszły rok. Z kolei na odcinku Torun Zachód – węzeł A1 ZRID prognozuje się na listopad.
W naszym województwie realizowany jest jeszcze odcinek Bydgoszcz – Wyrzysk. W tym roku uprawomocniła się decyzja środowiskowa dla tego odcinka. W przyszłym roku planowane jest ogłoszenie przetargów już na prace budowlane.
Sowa włochatka w okolicach Piły
Jadąc dalej na zachód, w trakcie postępowania środowiskowego jest odcinek Wyrzysk – Piła, jak się jednak okazało, ostatnio w jednym z czasopism pojawiła się publikacja informująca o zaobserwowaniu w okolicach Kaczor sowy włochatki, z tego powodu GDDKiA prowadzi dodatkowe analizy, aby uniknąć kolizji inwestycji z tym gatunkiem ptaków. Z tego jednak powodu może się pojawić opóźnienie na tym odcinku.
Patrząc całościowo na odcinek Szczecin – Bydgoszcz – Warszawa, na samym końcu ma być realizowany fragmen od Włocławka do autostradowej obwodnicy Warszawy. Tutaj postępowanie środowiskowe ma się rozpocząć jesienią przyszłego roku, nieco wcześniej bo w okolicach czerwca zostanie przyjęty rekomendowany przebieg tego fragmentu. Jego budowa wraz z poszerzeniem autostrady A1 między Toruniem i Włocławkiem (ten odcinek będzie wspólny dla A1 i S10) mają się zakończyć do 2033 roku.