PKP PLK ogłosiło w tym tygodniu przetarg na przebudowę stacji Maksymilianowo oraz ok. 38 km linii kolejowej nr 201 (historycznej Magistrali Węglowej). W ramach tego zadania powstanie bezkolizyjne skrzyżowanie linii kolejowych nr 201 i 131 – tego typu infrastruktury w naszym województwie nie ma.
Modernizacja linii nr 201 między Bydgoszczą i portem Gdynia to kluczowe zadanie dla unijnego korytarza Bałtyk-Adriatyk i transeuropejskiej sieci TEN-T. Jest to też kluczowa inwestycja dla polskich portów morskich w Gdańsku i Gdyni, bowiem znacząco poprawi ich dostępność. Jest to zatem jedna z bardziej kluczowych inwestycji kolejowych jakie są realizowane obecnie w Polsce.
Przetarg jaki ogłoszono we wtorek 26 listopada obejmuje odcinek 38 km wokół podbydgoskiej stacji Maksymilianowo i obejmuje zabudowę 100 rozjazdów. Kluczowe zadanie to budowa wielopoziomowego skrzyżowania linii kolejowej nr 131 i 201. PKP PLK prognozuje budżet na poziomie 1,5 mld zł. Zamawiający liczy, że umowę uda się podpisać do jesieni przyszłego roku. Linia 201 będzie dostosowana do prędkości 160 km/h, a 131 do 200 km/h.
Wspomniany przetarg jest częścią tzw. odcinka bydgoskiego modernizacji linii nr 201. Najbardziej obecnie zaawansowany jest odcinek od Kościerzyny do Gdyni, gdzie postępowanie przetargowe jest w toku. Najmniejsze zaawansowanie ma odcinek Maksymilianowo – Kościerzyna, gdzie dopiero w czerwcu po 7 latach RDOŚ wydał decyzję środowiskową. Z uwagi na odwołanie, trwa obecnie procedura odwoławcza w GDOŚ w Warszawie.