Od trzech tygodni przez Bydgoszcz przechodzą dwie nowe drogi wojewódzkie

W Sylwestra 2020 roku oddano do użytku całą obwodnicę Bydgoszczy w ramach drogi ekspresowej S-5, tym samym nowy przebieg zyskały drogi krajowej nr 5 i 25. Formalnie przez kolejne miesiące jednak obie drogi krajowej biegły według nowego i starego przebiegu. Dopiero uporządkowano to w połowie grudnia.

Naturalną tendencją jest to, że gdy budowana jest droga krajowa w nowym przebiegu np. w ramach obwodnicy, wówczas jej ,,starodroże” degradowane jest do statusu drogi regionalnej lub lokalnej. Na początku 2021 roku Sejmik Województwa wyraził zgodę na przekształcenie ,,starodroży” w drogi wojewódzkie.

 

15 grudnia Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad wydał zarządzenie o nowej numeracji dróg wojewódzkich. Droga wojewódzka nr 238 (stary przebieg DK nr 25) zaczyna się od węzła Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) i dalej Koronowską, potem Nad Torem, przez Węzeł Zachodni, Rondo Grunwaldzkie, Plac Poznański, Rondo Bernardyńskie i Rondo Kujawskie dobiega do drogi wojewódzkiej nr 239 (aleje Jana Pawła II). Natomiast droga wojewódzka nr 239 (stary przebieg DK nr 5) zaczyna się od węzła Bydgoszcz Północ i przez Osielsko, aleje Armii Krajowej, aleje kard. Wyszyńskiego i al. Jana Pawła II wbiega do węzła Bydgoszcz Południe (Stryszek).

 

Formalnie taka numeracja obowiązuje od dnia ogłoszenia zarządzenia, czyli od 15 grudnia. W wielu aplikacjach oferujących nawigację jeszcze nie są widoczne, na niektórych częściowo.

 

Grafika: OpenStreetMap (ta apikacja uwzględnia już drogę wojewódzką nr 238)