W Strategii Rozwoju Województwa do 2020 roku Inowrocław był wskazywany obok Laskowic Pomorskich jako miejsce zlokalizowania terminalu intermodalnego, z tych planów nic nie wyszło, a pojawienie się koncepcji terminalu Bydgoszcz-Emilianowo sprawiło, że politycznie w województwie do inowrocławskiego terminalu pojawił się opór. Nowy Bursztynowy Szlak wskazuje, że Emilianowo i Inowrocław mogłyby wzajemnie się uzupełniać.
Inowrocław predysponuje do tego położenie na skrzyżowaniu dwóch korytarzy TEN-T Bałtyk-Adriatyk i Morze Północne – Bałtyk oraz bliska odległość do planowanego terminalu Bydgoszcz-Emilianowo. Ponadto w planach PKP PLK jest rozbudowa torów do czterech między Inowrocławiem – Nową Wsią Wielką, przez co w praktyce ruch towarowy między inowrocławskim terminalem i Emilianowem byłby odseparowany od pasażerskiego – wskazuje Nowy Bursztynowy Szlak.
W obowiązującej Strategii Rozwoju Województwa 2030+ kluczowym elementem ma być Węzeł Logistyczny Bydgoszcz, w skład którego miałoby wejść Emilianowo oraz port w Solcu Kujawskim (ostatnie niskie poziomy Wisły pokazują, że ten element jest mocno niepewny). Być może jednak warto pomyśleć, aby włączyć do tego też terminal w Inowrocławiu.
Nowy Bursztynowy Szlak proponuje, aby funkcjonowało to w ramach jednego podmiotu, najlepiej terminalu otwartego. Terminale otwarte są popularne w Niemczech, charakteryzuje je to, że nie należą do konkretnego przewoźnika, zatem przeładunki może robić w nich każdy spedytor po opłaceniu ustalonej stawki za dostęp. Nie brakuje głosów, że w Polsce brakuje terminali otwartych.
Inowrocław ze specjalizacją zbożową
Terminal w Inowrocławiu według tej koncepcji opierałby się na silosach zbożowych z uwagi na bliższą lokalizację terenów typowo rolniczy, skąd transportami masowymi płody rolne byłyby bezpośrednio transportowane do portów w Gdańsku i w Gdyni. Terminal Inowrocław dodatkowo mógłby przeładowywać kontenery, które byłyby kierowane przede wszystkim do hubu jakim byłby główny terminal Bydgoszcz-Emilianowo – wskazuje Nowy Bursztynowy Szlak.
Prezentacja o potencjale terminalu w Inowrocławiu pojawi się 18 listopada na IV Bydgoskim Forum Bursztynowego Szlaku, w którym udział zapowiedziały delegację Ministerstwa Transportu Iraku oraz prowincji portowej Basra. Będzie to zatem dyskusja o korytarzu wymiany handlowej Europa – Azja przez Węgry, Turcję i Irak.