Wielki dzień dla PESA w Gdańsku

Wielki dzień dla PESA w Gdańsku
Fot: PESA

We wtorek PESA Bydgoszcz na targach Trako w Gdańsku zaprezentowało hybrydową lokomotywę Gama 3.0 – jest to na pewno ważny dzień w historii firmy, chociaż nie aż tak spektakularny, gdy kilka lat temu w tym samym miejscu prezentowano pierwszy raz prototyp lokomotywy wodorowej. We wtorek bydgoskim producentem zainteresował się też premier Donald Tusk.
Lokomotywa Gama 3.0 wyróżnia się na pewno designem, ale co wydaje się ważniejsze – jest to lokomotywa przystosowana na prędkość 200 km/h oraz dwunapędowa, czyli możemy mówić o produkcie, który może być szczególnie poszukiwany na rynku. Dwunapędowość oznacza, że lokomotywa może jeździć zarówno na prąd, a jak nie ma elektryfikacji na silniku spalinowym. W Polsce jest wiele tras, gdzie są odcinki z elektryfikacją oraz bez, co wymaga czasochłonnych zmian lokomotyw. W tych miejscach lokomotywa dwunapędowa wnosi nową jakość. Taką trasą jest chociażby Hel, gdzie na półwyspie nie ma elektryfikacji, dlatego większość pociągów dalekobieżnych na całych trasach jeździ na dieslu, chociaż do Trójmiasta infrastruktura w większości ma elektryfikację.

– Projektując platformę lokomotyw GAMA 3.0 ze szczególną uwagą podchodziliśmy do kwestii optymalizacji serwisu pojazdu, tak by zapewnić użytkownikom większą dostępność i krótsze czasy postojów serwisowych. Stąd właśnie modułowa konstrukcja lokomotywy, łatwiejszy dostęp do komponentów oraz inteligentna diagnostyka skracają czas przeglądów i napraw, podnosząca efektywność operacyjną floty co dla przewoźników oznaczać będzie mniejsze koszty LCC – podkreślił Piotr Rościszewski, dyrektor sprzedaży rynku lokomotyw Pesa.

Pesa Gama 3.0 to nie jest jednak prototyp, ale rozwiązanie techniczne, które jest już w masowej produkcji. W przyszłym roku na tory mają trafić pierwsze produkowane sztuki.

Czy to szansa dla województw?

Dzisiaj wiele województw, w tym kujawsko-pomorskie ma problem z przestarzałym taborem spalinowym. Jego wymiana jest utrudniona, bo Unia Europejska nie chce finansować taboru spalinowego jako nieekologicznego. Rozwiązanie hybrydowe mogłoby już uzyskać takie dofinansowanie, a w naszym regionie nie brakuje potencjału dla tras łączonych z linii z elektryfikacją i spalinowych. Mamy chociażby duży projekt modernizacji linii nr 201, która będzie z elektryfikowana – pociągi z Bydgoszczy do Tucholi do Wierzchucina będą mogły jechać na napędzie elektrycznym, a następnie zjechać na linię bez elektryfikacji.

Wizyta premiera

Wcześniej pociąg Elf 3.0 wyprodukowany dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, wizytował premier Donald Tusk.