Młodzi dla Kujawsko-Pomorskiego to organizacja młodzieżowa z siedzibą w Aleksandrowie Kujawskim. Organizacja ta kilka dni temu przekazało dyrektor UNICEF Polska swój raport o wykluczeniu i problemach transportowych młodych osób. UNICEF to agenda ONZ zajmująca się prawami dzieci i młodzieży.
Raport Młodych la Kujawsko-Pomorskiego jest ciekawą lekturą chociażby z tego powodu, że pokazuje nam jak pewne rzeczy widzą ludzie młodzi, na dodatek nie związani zbytnio z bydgoską częścią regionu, gdzie społeczeństwo jest bardziej krytyczne do tego co się dzieje w województwie. Badanie oparto na ankietach z udziałem 430 osób, pod profesjonalnym nadzorem socjologicznym. Wśród uczestników badania dominowały osoby w grupie wiekowej 16-17 lat, Zdaniem prawie 62% ankietowanych rozkłady jazdy komunikacji zbiorowej wykluczają z jakiejś przestrzeni życia. Głównie chodzi o część życia towarzyską. Trzy największe bolączki transportu zbiorowego zdaniem młodych to zatłoczenie w środkach transportu, nieatrakcyjne rozkłady jazdy i opóźnienia.
Uczestnicy badania w blisko 60% korzystają z komunikacji autobusowej, z kolei jedynie w 17,4%. Więcej jest wskazań oceniających negatywnie dostępność połączeń dla swojego miejsca zamieszkania, od tych pozytywnych wskazań. Ponad połowa badanych zauważa, że w ciągu ostatnich 5 lat oferta dla ich miejsca zamieszkania się pogorszyła,a poprawę zauważa zaledwie co 10-ty ankietowany. Dodatkowo wskazanie 67,7% ankietowanych, że oferta przewozowa utrudnia im pełne korzystanie z komunikacji pokazuje, że mamy do czynienia z nierównymi szansami.
Jeżeli chodzi o opóźnienia – zdaniem 87% występują one permanentnie. 75,8% ankietowanych wskazuje, że spotyka się zazwyczaj z przedziałem 10-30 minut, ale co dziesiąty ankietowany mówi o przedziale 0,5-1 godzina.
Na terenie województwa praktycznie nie istnieje ekonomiczne zarządzanie transportem. Rekomenduje się skoordynowanie przesiadek między wszystkimi rodzajami transportu publicznego. Konieczne jest stworzenie sieci połączeń, umożliwiających łatwą
przesiadkę z jednego środka transportu na drugi w tym samym miejscu. Warto również zadbać o klarowne, jasne i łatwo dostępne informacje na ten temat – czytamy w rekomendacjach tego raportu – Rekomenduje się również zwiększenie bezpieczeństwa w środkach transportu. Personel obsługujący komunikację miejską powinien być bardziej skuteczny w sytuacjach niebezpiecznych. Przykłady takich zagrożeń to obecność substancji odurzających oraz agresywne zachowanie niektórych pasażerów. Obsługa transportu publicznego często nie jest odpowiednio przeszkolona w radzeniu sobie z takimi sytuacjami, a występowanie tych zagrożeń wydaje się być bagatelizowane lub traktowane jako norma. Należy podjąć działania mające na celu skuteczne zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom.