S-10 ,,via concordią” pojechać mamy w 2025 roku

S-10 ,,via concordią” pojechać mamy w 2025 roku

Dzisiaj Rada Ministrów zwiększyła limit wydatków w Krajowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 164 mld zł, co nastąpiło tydzień po tym, gdy w Solcu Kujawskim prezydent Andrzej Duda zapowiedział,że odcinek Bydgoszcz – Toruń drogi ekspresowej S-10 będzie budowany ze środków budżetowych. Tę decyzję ogłosił dzisiaj w Emilianowie, gdzie planowany jest zjazd z S-10 do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego i projektowanego terminalu intermodalnego, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w towarzystwie ministra Łukasz Schreibera.

 

– Udało się zmienić limit finansowy określający wydatki z Krajowego Funduszu Drogowego. 164 mld zł to dzisiaj nowy limit funduszu dzięki, któremu realizujemy inwestycje drogowe – mówił w Emilianowie minister Andrzej Adamczyk. Limit na inwestycje drogowe przed tą decyzją wynosił 142,2 mld zł, w ramach którego odcinek Bydgoszcz – Toruń drogi S-10 znajdował się na liście rezerwowej. Mówimy o Programie Budowy Dróg Krajowych z perspektywą do 2025 roku.

 

,,To sukces nas wszystkich”

– Nie byłoby tego bez prezydenta Andrzeja Dudy, bez tego co dokładnie tydzień temu było ogłoszone w Solcu Kujawskim, kiedy w ramach Planu Dudy zostało powiedziane, że zostaną zbudowane drogi S-6 i S-10 ze środków budżetowych – mówił minister Łukasz Schreiber – Chciałbym podziękować wszystkim, bo to jest sukces nas wszystkich, także wyborców Platformy Obywatelskiej. I nawet jeżeli znajdą się małostkowi politycy, którzy będą to kwestionować, to nie pozwólmy sobie odebrać tej radości z tego sukcesu wszystkich

 

Via Cocordia – nieoficjalna nazwa

– Nie bez żartów dzisiaj zaproponowałem, aby została nazwana drogą ,,via concordia”, czyli drogą zgody. Drogą zgody między Toruniem i Bydgoszczą, żeby ta via concordia połączyła stolice regionu, aby też była potwierdzeniem, że zgoda między prezydentem, między premierem, jest wstanie wygenerować tak dobre decyzje – powiedział minister Adamczyk.

 

Plan 2025 roku

Minister Andrzej Adamczyk zapowiedział,że rozpisanie przetargu na budowę drogi planuje się na przełomie 2020 i 2021 roku, prace budowlane po wydaniu decyzji ZRID mogły by ruszyć w 2023 roku i zakończyć się w 2025 roku. Obecny na konferencji wojewoda Mikołaj Bogdanowicz zapowiedział, że dołoży wszelkich starań, aby decyzje ZRID (zezwolenie realizacji inwestycji drogowej) zostały wydanej jak najbardziej sprawnie. Kluczowa dla rozpisania przetargu jest prawomocna decyzja środowiska. Do wydanej na początku roku przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzji złożono jednak odwołania, w tym dotyczące nieatrakcyjnej z punktu widzenia Solca Kujawskiego lokalizacji węzłów. Odwołania rozpatruje Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, jak ustaliliśmy – złożono w przewidzianym terminie około 15 odwołań.

 

{youtube}B-YB_9kRSos{/youtube}

 

Szacowany koszt budowy odcinka Bydgoszcz – Toruń drogi ekspresowej S-10 to 2,8 mld zł.

 

W konferencji prasowej w Emilianowie uczestniczyli także posłowie Tomasz Latos, Ewa Kozanecka i Piotr Król.

 

[iframe width=”419″ height=”236″ src=”https://www.youtube.com/embed/9HrvMKzVnUE” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture” allowfullscreen ]