Wieści z gminy Koronowo i Pruszcz.
W gminie Koronowo według oficjalnych danych, które mogą być nie pełne (nie ma obowiązku rejestrowania się uchodźców) przebywa przeszło 400 ukraińskich uchodźców, to procentowo patrząc do populacji gminy dość dużo. Dzięki współpracy wielu środowisk i instytucji pomoc funkcjonuje jednak bardzo dobrze.
W środę, czyli jak się okazało na kilkanaście godzin przed rosyjską inwazją na Ukrainę, Rada Miejska w Koronowie przyjęła symboliczny apel poparcia dla narodu ukraińskiego, jednocześnie wyrażając niepokój działaniami Rosji.
Wejście nowych przepisów sprawiło, że posiedzenia rad gmin, powiatów oraz sejmiku zdominowało podnoszeni politykom wynagrodzeń. W wielu wypadkach samorządowcy dają włodarzom maksymalne stawki, nie jest to jednak reguła, co pokazuje przykład burmistrza Koronowa.
Na granicy polsko-białoruskiej wciąż trwa kryzys, po polskiej stronie granicy szacuje się, że przebywają tysiące cudzoziemców, wielu z nich w placówkach Straży Granicznej czekających na zakończenie postępowania azylowego. Symboliczne wsparcie dla gminy Michałowo przekaże Koronowo.
W budżecie na 2022 rok w projekcie budżetu Koronowa przewidziano niecałe 97 tys. nadwyżki operacyjnej. To przy planowanym prawie 140 mln budżecie bardzo niewiele, stąd też podatność na ryzyka zewnętrzne dla budżetu Koronowa jest bardzo duża. Co zresztą wyczytać możemy też w samym dokumencie budżetowym.
Od kilku lat w bydgoskiej komunikacji miejskiej funkcjonuje Bilet Malucha w cenie 10 zł miesięcznie (100 zł rocznie) dający dostęp dzieciom 4-7 lat nieograniczoną możliwość korzystania z komunikacji oraz Bilet Uczniowski, który za identyczne stawki jest dedykowany młodzieży szkolnej do ukończenia szkoły podstawowej. Był pomysł, aby tych taryf mogli korzystać uczniowie i dzieci z Koronowa. Zablokowali go jednak radni.
Wielu migrantów przedostało się przez granicę polsko-białoruską, nie wszyscy zostali od razu deportowani, są bowiem też osoby oczekujące na zakończenie procedury azylowej, które pod kontrolą polskich służb przebywają w ośrodkach, gdzie wolontariusze udzielają im pomocy. Przygraniczna gmina Michałowo prowadzi takie punkty pomocy dla uchodźców. Pojawiła się inicjatywa, aby Michałowo wsparli mieszkańcy Koronowa.
W połowie lipca informowaliśmy o liście intencyjnym samorządowców z powiatów inowrocławskiego i kruszwickiego, którzy chcieli zbudować w śladzie nieużytkowanej obecnie linii kolejowej nr 231 na odcinku Kruszwica – Mogilno ścieżkę rowerową. Zgody na to nie daje jednak właściciel linii, czyli grupa PKP.
Dzisiaj Koronowo unieważniło przetarg na opracowanie studium planistyczno-prognostycznego dla budowy linii kolejowej z Bydgoszczy do Koronowa, Sośna i Więcborka wraz z modernizacją linii kolejowej nr 281 od Więcborka przez Sępólno Krajeńskie do Chojnic. Powodem jest znaczące przewyższenie najtańszej oferty od budżetu zamawiającego. Bez tego studium, które powinno być opracowane do listopada, projekt nie znajdzie się na liście rankingowej zadań przeznaczonych do dofinansowania.
Koncepcja skomunikowania Bydgoszczy z Koronowem wraz z budową linii przez Sośno do Więcborka, która pozwoliłaby skomunikować kolejowo także Krajnę była jednym z odważniejszych projektów, które pojawiły się w projekcie Kolej Plus, jak się okazało projektem, który w województwie kujawsko-pomorskim zaszedł najdalej, bowiem ogłoszono nawet przetarg na wstępne studium. Oficjalnej decyzji co dalej nie ma, ale w kuluarach jest raczej jasne, że nic z tego już nie będzie.
W maju zapowiedzieliśmy, że do końca października planujemy uzyskać przynajmniej 25% udziału materiałów filmowych w technologii 4K naszej produkcji. W listopadzie udało nam się osiągnąć ponad 45% udział materiałów w standardzie 4K, a jak policzymy bez ,,Przeglądu zagranicznego”, gdzie nie opieramy się na swoich produkcjach to będzie to 55% udział. Coraz więcej urządzeń – w szczególności telewizorów obsługuje standard 4K, z tego też powodu chcemy, aby najciekawsze dla życia regionu materiały móc pokazywać właśnie w takim standardzie.
Od 1 stycznia na stacjach benzynowych w Polsce benzyna PB95 będzie zastąpiona nową, bardziej ekologiczną mieszanką E10. Dla większości kierowców, którzy tankują obecnie PB95 niewiele się zmieni, ale też nie wszystkie silniki są dostosowane do E10, zatem część osób będzie miała pewien problem. Dla użytkowników diesla po nowym roku nic nie się zmieni.